امروز 2 خرداد 1397 - ساعت 18:46
در نشست خبری بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به همبستگی مطرح شد:

ارزش تقریبی آثار 01میلیارد دلار است

در نشست خبری بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به همبستگی مطرح شد: ارزش تقریبی آثار 01میلیارد دلار است

نشست خبری تشریح روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، ظهر روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت با حضور علی ‌محمد زارع رئیس موزه، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر تجسمی وزارت ارشاد، مسعود معمار رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمران تهران، محسن عقابی مجری طرح و احد طالبی‌نژاد مشاور طرح برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی‌ محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در مورد علت باسازی موزه هنرهای معاصر گفت: پس از سال‌ها که نوید تعمیر این موزه را داده بودیم این مهم امروز به سرانجام رسید. پس از ۴۰ سال که از ساخت این موزه می‌گذرد یکسری نیازهای فوری بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد. پس از پیگیری جدی توسط دولتمردان به ویژه دولت دوازدهم، مشاورهای خوبی برای این کار انتخاب شد. در این موزه به خاطر مسائلی همچون رطوبت، دما و مشکلات سقف موزه نیاز فوری به بازسازی احساس میشد. در حال حاضر گنجینه موزه حدود 4 هزار اثر را در برگرفته است در حالی که این گنجینه در زمان ساخت موزه گنجایش 600 تا هزار اثر را داشت.به همین دلیل نیاز به مرمت احساس میشد.

سپس مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مورد مراحل باسازی موزه که در گذشته صورت گرفته است گفت:تا به حال دو بار مرمت در این موزه انجام شده است، اولین بار در دهه ۷۰ کفپوش‌ها مورد تعمیر قرار گرفت و در دهه ۸۰ سقف‌های موزه مرمت شد که این کار شتابزده بود و تأثیری در نم نداشت. از این رو نیاز است برخورد جدی تری در این زمینه انجام شود.

او در مورد اقداماتی که برای انجام این باسازی صورت گرفته است گفت: ما در مورد باسازی و تامین منابع مالی به رئیس جمهور نامه نوشتیم. نمایشگاهی که قرار بود از آثار گنجینه در برلین و رم برگزار شود نیز برای درآمدزایی همین کار بود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مورد سرنوشت آثار و نگهداری آنها در هنگام باسازی گفت:برای شروع تعمیر موزه چند موضوع مطرح بود. برخی معتقد بودند برای اینکه گنجینه را وسعت بدهیم برخی از آثار به کتابخانه ملی برده شود اما ما در موزه با اصرار گفتیم حتی یک برگ هم از اینجا خارج نشود. با وجود اینکه مشکل بود موزه را تعمیر کنیم اما برای اینکه کمتر سوءظن پیش بیاید موزه هنرهای معاصر را شش ماه تعطیل کردیم.  قرار شد در ابتدا دو گالری مرمت شود و آن‌ها را با حفظ امنیت برای حفاظت آثار در نظر بگیریم و در ادامه پایش نور، رطوبت صورت بگیرد و ریل‌ها بازسازی شوند و آثار به گنجینه برگردند.این نگرانی وجود داشت که این اثر ملی و فاخر (موزه هنرهای معاصر) صدمه ببینند و تغییر فرم داده شود از طرف موزه و معاونت هنری از گروه‌ها و شرکت‌ها برای این تعمیر دعوت شد. شرکت‌ها طرح‌هایشان را ارائه کردند و شورایی در نظر گرفته شد که بر این موضوع نظارت داشته باشد.

در ادامه نشست مسعود معمار رئیس اداره نظارت بر طرح‌های معماری وزارت ارشاد در مورد اقدامات وزارت ارشاد در باسازی اماکنی که در اختیار دارد گفت: من از اواخر سال ۹۲ که در این سمت بودم از مکان‌ها و بناهای ارزشمندی مانند موزه هنرهای معاصر و تئاترشهر بازدید داشتم و شرایط آن‌ها را بررسی کردم. درزمان تحویل موزه مشکلاتی وجود داشته و در طول ۴۰ سال نیز به دلیل اینکه خیلی خوب نگهداری نشده است نیاز بود آن را بدون صدمه به اصل بنا بازسازی کنیم. در سال ۹۳ مشکل جدی برودتی موزه را حل کردیم. بازسازی برق اضطراری و سینماتک نیز از جمله کارهایی بود که به فراخور اعتبارمان انجام دادیم و هیچ کدام به موزه آسیب وارد نکرده است.

در بخش بعدی، احمد طالبی‌نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر در مورد چگونگی و نظارت بر باسازی موزه گفت: این بنا یک بنای معاصر است و ۴۰ سال بیشتر از عمرش نمی‌گذرد. برخورد با یک بنای معاصر هم می‌تواند ساده و هم می‌تواند پیچیده باشد. ما با یک اثر تاریخی که معماری آن را ندانیم و نشناسیم مواجه نیستیم، کافی است زبان آن بشناسیم و از نظر ساختاری بدانیم چه کاری انجام دهیم.

اودر مورد مشکلاتی که در باسازی این مکان وجود دارد گفت: در این سال‌ها بنای موزه یکسری الحاقات داشته که باید بنا را از آن‌ها پاک کنیم. همچنین باید یکسری نواقص را مانند مشکلات رطوبتی رفع کنیم. این بنا مسئله جدی ندارد و سازه آن پابرجاست. اتفاقاتی که در آن افتاده جزئی است مانند پوسیدگی لوله که باید عوض شود. در زمانی تعمیرات عجولانه‌ای انجام شده مانند تعمیر بام موزه که باید کاملا برداشته شود تا به عایق رطوبتی برسیم و دوباره آن را به شکل اولش برگردانیم. ورق‌های مسی آسیب دیده اما پس از تعمیر سقف در مقابل رطوبت و حرارت عایق خواهد شد.موضوع بعدی توجه به اصالت سبک بناست که باید با زبان خودش با آن مواجه شویم و الحاقات را رفع کنیم. اگر بخواهیم چیزی را به موزه اضافه کنیم باید به سبک خودش باشد.ساماندهی موضوع بعدی ماست. با زبانی که خود بنا دارد به راحتی به ما می‌گوید چه چیزی کجا می‌تواند باشد. همه چیز در این ساختمان واضح و روشن است. قرار نیست در گالری‌ها اتفاق بیفتد بلکه ساماندهی در بخش پشتیبانی، گنجینه و اداری خواهد بود.

مشاور این طرح همچنین گفت: مسئله مهم ما افزایش (ظرفیت) گنجینه است. ما نمی‌توانیم بیش از حد ظرفیت ایجاد کنیم بلکه حداکثر با ارفاق می‌تواند تا ۵۰ درصد به گنجینه این موزه اضافه شود. اما ظرفیت بیش از این نیست. این موضوع ساماندهی می‌شود و با سیستم‌های جدید الکترونیک و پیشرفته انجام خواهد شد.

ملانوروزی در بخش بعدی این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت در پاسخ به سوال های خبرنگار روزنامه همبستگی در مورد اینکه قیمت ارزش گذاری شده گنجینه ای که در موزه نگهداری میشود چقدر است و چرا تا کنون همه گنجنیه را برای بازدید به نمایش نگذاشته اید و برای باسازی موزه از سازنده و معمار اصلی موزه کامران دیبا و میراث فرهنگی برای این بازسازی صحبت شده است، یا نه؟ اظهار کرد: قیمت‌ آثار هنری همیشه متغییر است. ما نیز نمی‌خواهیم آن‌ها را برای فروش قیمت گذاری کنیم اما از حراج کریستیز قیمت آثار خارجی را می‌گیریم. ارزش گنجینه بالای ۵ میلیارد دلار قیمت‌گذاری می‌شود، البته عده‌ای ارزش آن را تا ۱۰ میلیارد دلار نیزقیمت گذاری کرده اند.

در مورد نمایش آثار باید بگویم یک سری از آثار به هیچ وجه امکان نمایش را ندارند و ما نمی‌توانیم حتی آنها را در خارج از کشور هم نمایش دهیم ما در این موزه حدود 3700 اثر را داریم که تنها قابلیت نمایش 150 اثر وجود دارد. به همین خاطر نمی‌توانیم تمامی آثار را به صورت یکجا نمایش دهیم، اما در سالهای اخیر تمام آثار در نمایشگاه‌های مختلف در موزه به معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

درباره مشورت با سازنده و مهندس بنا و میراث فرهنگی هم در این سال‌ها آقای دیبا را در جشنواره‌های مختلف دیده‌ایم و دغدغه‌هایش را می‌دانیم. مانند کفپوش، آرم موزه و یا قرنیزهای کنار گالری‌ها. اگر نیاز باشد او در جریان هست اما نه اینکه حضور داشته باشد و ما از پیمانکار آن زمان موزه نقشه ها را گرفته‌ایم و روی آنها مطالعات بسیاری شده است. البته کامران دیبا در زمان ساخت موزه جوان بوده و تجربه ساخت این بنا را نداشته است. به عنوان مثال، موزه اتاق مرمت ندارد که باید اضافه شود یا بخش های دارد که میتواند در خارج از موزه باشد که در باسازی آنها را لحاظ میکنیم. سازمان میراث فرهنگی هم بخشی از وزارت ارشاد بوده که جدا شده است. در یک ماه گذشته کارشناسان میراث فرهنگی به موزه آمدند و گزارش‌هایی را نوشتند. میراث فرهنگی به حوزه آثار تاریخی و قدمت‌بالا می‌پردازد اما با وجود قانون و اینکه دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور خواسته بود، میراث فرهنگی به بازسازی موزه هنرهای معاصر هم ورود کرد.